باستانی پاریزی | مردی که در خیابان هم معلم بود

باستانی پاریزی | مردی که در خیابان هم معلم بود

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:ویژه‌برنامه "دریا در کویر" آیین نکوداشت نود و دومین زادروز زنده‌یاد دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی شاعر،
فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
ویژه‌برنامه "دریا در کویر" آیین نکوداشت نود و دومین زادروز زنده‌یاد دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی شاعر، پژوهشگر، نویسنده، تاریخ‌دان، موسیقی‌پژوه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایسنا؛ این آیین با پخش نماهنگی از باستانی پاریزی دنبال شد و در ادامه علیرضا پورامید منتقد موسیقی و شاعر به عنوان مجری برنامه از ناصر تکمیل همایون برای ایراد سخن دعوت کرد. این جامعه شناس و تاریخ نگار درباره تاریخچه فعالیت های باستانی پاریزی گفت: در سال ۳۷ وقتی این شخصیت علمی و فرهنگی به عنوان دانشجوی دکترا وارد دانشگاه تهران شد تا تحصیلاتش را ادامه بدهد اداره مجله دانشکده ادبیات را نیز به عهده گرفت و باعث رونق آن شد، تا اینکه محبوبیت قابل توجهی هم به واسطه ترجمه کتاب ارسطو به دست آورد و دکتر غلامحسین صدیقی بر آن کتاب مقدمه ای خواندنی نوشت که این موضوع بسیار پراهمیت بود. ایشان اولین شخصیت ایرانی بودند که در مورد جاده ابریشم مقاله ای نوشتند و در اولین کنگره جاده ابریشم شرکت کردند که در رومانی برگزار شده بود. سبک تاریخ شناسی دکتر باستانی پاریزی به گونه ای است که نباید آن را در رمان نویسی تاریخی قرار داد. همچنین ایشان را نمی توان در زمره تاریخ نگاران خشک مارکسیستی قرار داد. تاریخ نگاری باستانی پاریزی برگرفته از مکتب تاریخ نویسی باستانی پاریزی است.

در ادامه این برنامه مجید ناظم زاده نوازنده عود قطعاتی را اجرا کرد و پس از آن مستند بلند حمید هیربد از استاد باستانی پاریزی پخش شد.

در بخش دیگری از این آیین، اردوان طاهری پژوهشگر موسیقی درباره کتاب "نای هفت بند" باستانی پاریزی گفت: سبک نگارش باستانی همانند سبک پست مدرنیسم است هرچند خیلی ها هنوز پست مدرنیسم را دوره و مکتب اطلاق نمی کنند. نگاه هستی شناسانه به جای دید معرفت شناسانه، آمیختگی متن با شوخی و طنز و چندین مشخصه ادبیات پست مدرن در کتاب های دکتر باستانی پاریزی به چشم می خورد و به نظر من ایشان در ردیف نویسندگان پساساختارگرا قرار می گیرد.

طاهری در بخش پایانی صحبت هایش بیان کرد: درکتاب "نای هفت بند" او معتقد است شعر و آواز آن قدر موسیقی ما را تحت تأثیر قرار داده که نمی توان موسیقی ایران را بدون آواز و شعر در نظر گرفت.

در ادامه نماهنگی درباره نمایشگاه "آیینه دار دوران" پخش شد که در آن تعدادی از هنرمندان نگارگر، آثاری را برگرفته از خوانش کتاب های استاد باستانی پاریزی خلق کرده بودند و این آثار را برای حاضران به نمایش گذاشتند.

آخرین سخنران برنامه دکتر حسن حضرتی از شاگردان باستانی پاریزی نیز بیان کرد: استاد باستانی پاریزی عاشق تدریس در دانشگاه بودند و در مدت طولانی که ایشان در دانشگاه بودند فقط یک بار ایشان را ناراحت و غمگین دیدم و آن زمانی بود که حکم بازنشستگیشان به دستشان رسید. ایشان گله داشتند که چرا می خواهند مرا از دانشگاه جدا کنند. اگر من به دانشگاه نیایم خواهم مرد.

این مراسم با حضور افرادی از جمله پروفسور سیدحسن امین، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، محمد سلمانی و سامان احتشامی همراه بود.